Sponsorwerver Dennis Thie is sinds 2022 verantwoordelijk om de gelden op te halen voor de Meerpaaldagen. Want het is duidelijk; zonder geld komt er ook geen feestje op 8, 9 en 10 augustus. Waar haalt Dennis en zijn team de sponsoren vandaan? Wat kunnen de MPD voor de sponsoren betekenen? Wanneer is hij tevreden en wat vindt hij zo leuk aan zijn rol? Lees zijn verhaal.
Kun je vertellen hoe het ophalen van sponsorgelden in zijn werk gaat?
Het werven van sponsoren is een intensieve vrijwilligerstaak die parallel loopt aan ons reguliere werk. Het proces begint al in september, wanneer de herinneringen nog vers zijn. We evalueren verbeterpunten en beoordelen de tevredenheid van sponsoren over hun exposure. Deze feedback bespreken we direct in ons team en nemen we mee naar de volgende editie.
In november worden tijdens de begrotingsvergadering de kosten en wensen van elke commissie voor een onvergetelijk evenement ingediend. Dit leidt vaak tot vragende blikken richting mij: “Gaat het dit jaar weer lukken?”. Het is dan een uitdaging, om samen met de sponsorcommissie, dit voor elkaar te krijgen.
De sponsorcommissie, bestaat uit een gedreven team. Nathaniel Weitgraven, Ramon Nieskens en Demy van Leusden werven sponsoren en Bert0Jan Itzinga verzorgt de designs. Waarbij Gijs Snakenborg en andere vrijwilligers zorgen voor de juiste plaatsing van de uitingeen tijdens de Meerpaaldagen. Ik ondersteun hen gedurende dit proces en bewaak de voortgang.
Tegen het einde van het jaar wordt de nieuwe sponsorfolder gemaakt. Intern nemen we de tijd om deze te bespreken en te perfectioneren.
Vanaf februari komt het wervingsproces echt op gang, met veel reacties die we moeten verwerken en we hebben vanaf dan dagelijks telefoongesprekken met sponsoren. Gelukkig is de respons meestal positief. Dit wervingsproces loopt door tot aan de VIP-avond. Sponsoren erkennen het maatschappelijk belang van de Meerpaaldagen en wij zetten ons in om hen zo goed mogelijk te presenteren.
We houden rekening met veiligheid, beschikbaarheid en afspraken met samenwerkende partners bij het voldoen aan de wensen van de sponsoren. Zonder hen zouden de Meerpaaldagen niet mogelijk zijn, laat staan de gratis toegang voor alle bezoekers.
Wat is jouw voornaamste rol en wat vind je er zo leuk aan?
Ik ben de kartrekker van de sponsorcommissie, mijn rol is ondersteuning geven aan de commissie. Zorgen dat de doelen helder zijn, en dit terugkoppelen naar het bestuur. Het leuke is dat je de leden ziet groeien in hun rol binnen de commissie, hierbij groeien wij gezamenlijk naar het ‘Meerpaaldagen-gevoel’. Ook de connectie met de sponsoren groeit elk jaar, en daarbij het vertrouwen dat we op de goede weg zitten voor de toekomst.
Wat heeft dit event volgens jou sponsoren te bieden?
Veel, en soms wordt dat onderschat. Ik hoor regelmatig: “Dronten is niet mijn markt!”, dit herken ik niet. Wanneer krijg je nou duizenden bezoekers, werk-/stagezoekende en studenten bij elkaar waar je zichtbaar bent en dat je laat zien dat je investeert in de lokale maatschappij? Ik weet zeker dat dit gezien en gewaardeerd wordt. Natuurlijk kijk ik met een gekleurde bril maar er zijn veel voorbeelden waarin ik zie dat mensen trots zijn. Er zijn veel voorbeelden van foto’s die bezoekers maken voor een gesponsord doek van hun werkgever of trots een biertray vasthouden waar ze net een huis gekocht hebben. Het voorbeeld dat kinderen piramides bouwen van de bekers zal voor veel bezoekers herkenbaar zijn.
Ook ervaar ik dat gedurende het proces naar de Meerpaaldagen toe veel connecties gemaakt worden tussen mensen en bedrijven. Hier draag ik ook graag actief aan bij.
Sinds vorig jaar is er ook de vrijdagmiddagborrel. Hoe vet is het om met je personeel en relaties de MPD te beginnen op het plein met muziek, hapje en drankje. Geloof mij, dit kan enkel op de vrijdag van de MPD.
Op zaterdag vindt opnieuw het Career Event plaats. Hier kun je in gesprek met lokale bezoekers over wat jouw bedrijf te bieden heeft aan potentiële werknemers. Naast het persoonlijke contact met de inwoners van Dronten, wat we als essentieel beschouwen, zal je bedrijf ook digitaal worden belicht op www.meerpaaldagen.nl.
Wanneer zijn de MPD voor jouw geslaagd?
Voor mij zijn de MPD geslaagd wanneer wij sponsoren de exposure kunnen geven die ze verwachten en waarbij onze bankrekening een zwart cijfer geeft.
Denk je na het lezen van deze blog: ‘Ik wil dit event graag sponsoren?’. Ga dan naar de pagina “Aanmelden Sponsoring”.